V Bratislavě ožila po letech vlaková pošta
Vystavený poštovní vůz řady Fa (od roku 1983 řady Postm) s číslem 90 - 40 171 byl vyroben v roce 1971 ve Vagónce Studénka a byl přidělen přestavenstvu poštovních kursů železničních Praha 022 - hlavní nádraží.
Československá pošta si tehdy objednala 100 kusů těchto vozů. Stav vozového parku pošty byl už nedostatečný. Dodávka vozů z německého Bautzenu z roku 1961 již zdaleka nepostačovala na pokrytí narůstajících objemů přepravovaných zásilek a zastaralé dvouosé vozy na podvozku Rybák řady F (Postaa) nemohly obstát na hlavních tazích.
Nový vůz ze Studénky měl loženou nosnost 15 tun a byl konstruován na maximální rychlost 140 Km/h.
Koncepce vozu vycházela z osvědčeného dělení prostoru na skladiště, výpravnu závěrů a kancelář. Novinkou bylo zázemí pro posádku vlakové pošty, kde kromě WC a umavadla byla také odpočinková místnost se šatníkem, vařičem, chladničkou a párem lehátek. Vůz byl dále nově vybaven kromě elektrického vytápění, také nezávislým naftovým topením.
Kancelář
Posádku vlakové pošty tvořilo 2 - 10 pracovníků. Jejich počet se lišil podle vytíženosti a důležitosti daného poštovního kursu. Na hlavních tazích směr Praha - Brno - Bratislava, Praha - Ostrava - Košice a Bratislava - Košice byla obsazenost největší. Posádka průměrné vlakové pošty se skládala ze čtyř pracovníků: vedoucího, třídiče, manipulanta a výpravčího závěrů. U nejvytíženějších kurzů bylo více třídičů a administrativu vedoucímu odlehčoval seznamář.
V Bratislavě vystavený vůz je pravděpodobně poslední svého druhu, který je dostatečně zachovalý pro muzejní účely. Jeho vlastníkem je nyní společnost PUŠ s.r.o., která vůz postupně rekonstruuje do podoby před přeznačením vozů v roce 1983. Vůz měl při zakoupení poškozeno vnitřní vybavení - zejména přihrádky na třízení pošty, tzv. třídnice. Nejvíce zasažena nepochopitelným vandalstvím je ale rozvodná deska elektrické výzbroje vozu.
Přes tyto vandalské činy je vůz v dobrém stavu a je schopen jízdy na podobné akce, jako je Randez v Bratislavě. Expozice byla pojata tak, aby v co největší míře přiblížila návštěvníků práci ve vlakové poště. Mnozí z nich ani nevěděli, že ambulantní způsob zpracovávání poštovních zásilek je už na Slovensku od roku 1997 a v Česku od roku 1999 minulostí.
Klíčovými exponáty byly unikátní dobové fotografie Jiřího Vašků, který ve vlakové poště řadu let pracoval. Rozmístěny byly tak, aby co nejvíce demonstrovaly jaká práce se na konkrétním místě prováděla. S použitím dobových přepravních tiskopisů se podařilo částečně zrekonstuovat pracoviště vedoucího, a v menší míře také pracoviště třídiče a manipulanta. Pár poštovních pytlů posloužil jako ukázka způsobu otevírání a zavírání poštovních uzávěrů, což si mohli návštěvníci po krátké instruktáži sami vyzkoušet.
Tuto ojedinělou (a nejspíš i první svého druhu v Česku a Slovensku) výstavu navštívilo za dva dny cca 100 návštěvníků i z Rakouska a Maďarska, kteří mnohdy ani neměli tušení, že již řadu let vlaková pošta neexistuje.
Související odkazy:
Fotoalbum k tomuto článku na Rajčeti
Článek "Pracoval jsem ve vlakové poště
Článek "55 let vzletu první letadlové pošty na světě
Petr Študent
Ze života poštovních ambulantů
Vlaková pošta je v Česku historií od roku 1999. Tehdy se naposledy zpracovávaly zásilky za jízdy poštovních vozů. Aby se na tuto významnou část poštovní historie nezapomnělo, vzniklo soukromé Muzeum vlakové pošty. V této chvíli probíhá výstava zasazená do poloviny osmdesátých let v poštovním voze z roku 1949 na nádraží v Lednici a potrvá každý víkend až do konce září. Expozice je koncipovaná stylem "Poslední den" a v návštěvnících vyvolá pocit, že posádka se jen na okamžik vzdálila ze svého vozu a za pár chvil bude pokračovat ve zpracovávání množství dobových poštovních zásilek volně ložených ve skladišti i v dobových poštovních pytlech. Výstava je doplněna množstvím infopanelů a dobových fotografiií. Na vaši návštěvu v Lednici se těší průvodci výstayv - pamětníci práce ve vlakové poště.
Petr Študent
Muzeum vlakové pošty
Před pár lety jsem zde uveřejnil první článek o československé vlakové poště. No vida - a ze článku se vyklubalo soukromé muzeum. Tehdy jsem netušil kam až to dojde.
Petr Študent
Žvýkačky z Německa
Začátkem července jsme v Bad Schandau potřebovali drobné do parkovacího automatu. Zašel jsem do supermarketu Lidl a koupil pár drobností, abych rozměnil bankovku.
Petr Študent
55 let vzletu první letadlové pošty na světě
Československá pošta v padesátých letech minulého století procházela velkou změnou v organizaci poštovní přepravní sítě. Z vedlejších tratí postupně mizely vlakové pošty a byly nahrazovány ambulantími poštami ve speciálně upravených autobusech, nebo nebyly nahrazeny vůbec. Systém měnil z radiálně větvového na uzlový. V praxi to znamenalo, že pošty byly napojeny do přepravní sítě prostřednictvím přepravních uzlů, nikoliv jako dříve přímo na konkrétní ambulatní vlakovou poštu. Tato opatření měla urychlit přepravu zásilek tak, aby byly doručeny následují den po dni podání. Zcela prioritní ale v poštovní přepravě nebyly klasické poštovní zásilky, ale denní tisk. Na tehdejší poštu byl v tomto směru vyvíjen enormí politický tlak, aby Rudé právo a další stranický tisk byl včas ve všech trafikách na území Československa, bez ohledu na náklady. Z tohoto důvodu zažívala vnitrostátní letecká a letadlová pošta velký rozmach.
Petr Študent
Hon na vláček
Na jindřichohradeckých úzkokolejkách jel dnes parní vláček. Byl jsem zrovna v Kamenici nad Lipou, tak co bych to byl za milovník železnice a fotograf, kdybch si to nechal ujít.
Petr Študent
Vítěz soutěže barevného řešení pro lokomotivy Regio Jet
Zúčastnil jsem se soutěže na barevné řešení lokomotiv Regio Jet společnosti Student Agency a podařilo se mi svým návrhem přesvědčit komisi o tom, že je to ten nejlepší.
Petr Študent
Pracoval jsem ve vlakové poště
Je tomu 11 let co 29.5.1999 v České republice vyjela naposledy vlaková pošta. Bylo to na trase Ostrava - Praha a nesla číslo 76. Ambulantní způsob zpracovávání zásilek tak byl v tichosti po 160 letech ukončen.
Petr Študent
Cesta z Vysočiny do Brna
Cestoval jsem z Vysočiny z Kamenice nad Lipou domů do Brna a řekl jsem si, že nepojedu po dálnici a budu fotit města kterými jsem projížděl.
Petr Študent
Klobouková show a český Louis Armstrong
V brněnských Denisových sadech pod Petrovem se v neděli 27.6.2010 konal promenádní koncert skupiny Louis Armstrong revival v čele s českým Satchmem Františkem Procházkou. V rámci koncertu proběhla také klobouková show brněnského Kloboukového klubu.
Petr Študent
Hody hody doprovody - juchůů !
V extrémě malebné obci Žatčany (asi tak 25 km jižně od Brna) se konaly v neděli 30.5.2010 ženáčské hody.
Petr Študent
Jak jsem fotil Kardioběh Jiřího Tomana
Nemůžu říct, že bych byl sportovně založený. Dokonce bych řekl, že jsem nesportovec. Ale focení mě někdy přinutí sportovat, nebo minimálně dělat prudké pohyby.
Petr Študent
Cesta vlakem Regio Jet z Brna do Šakvic
24.5.2010 jsem využil příležitosti a svezl jsem se vlakem společnosti Regio Jet z Brna do Šakvic. Předváděcí jizda pro krajské hejtmany může začít.
- Počet článků 13
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1790x
Více na mých stránkách www.FotoStudent.cz
Petr Študent
Seznam rubrik
Střední školy
Nepřehlédněte
- Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr
- Za humoristickou knihu získala Magnesia Litera komička Lucie Macháčková
- ONLINE: Česká stopa v Evropské lize. West Ham hraje odvetu s Leverkusenem
- Rulík chválil trpělivý výkon proti Rakousku. Trápí ho viróza v kabině
- Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos
- Házenkářky na ME vycestují do Maďarska, vyzvou i loňské medailistky
- Vondroušová ve Stuttgartu uspěla i podruhé, ve čtvrtfinále vyzve Sabalenkovou
- Kdo zaplatí Green Deal? Bruselská kasa vysychá, potřeba budou biliony eur