Petr Študent

V Bratislavě ožila po letech vlaková pošta

29. 06. 2011 17:32:17
Na srazu milovníků historické železniční techniky Randez 2011 v Bratislavě 25.-26.6.2011 byla poprvé na území bývalého Československa předvedena expozice o vlakové poště v unikátním poštovním voze ze sedmdesátých let minulého století.

Vystavený poštovní vůz řady Fa (od roku 1983 řady Postm) s číslem 90 - 40 171 byl vyroben v roce 1971 ve Vagónce Studénka a byl přidělen přestavenstvu poštovních kursů železničních Praha 022 - hlavní nádraží.


Československá pošta si tehdy objednala 100 kusů těchto vozů. Stav vozového parku pošty byl už nedostatečný. Dodávka vozů z německého Bautzenu z roku 1961 již zdaleka nepostačovala na pokrytí narůstajících objemů přepravovaných zásilek a zastaralé dvouosé vozy na podvozku Rybák řady F (Postaa) nemohly obstát na hlavních tazích.

Nový vůz ze Studénky měl loženou nosnost 15 tun a byl konstruován na maximální rychlost 140 Km/h.

Koncepce vozu vycházela z osvědčeného dělení prostoru na skladiště, výpravnu závěrů a kancelář. Novinkou bylo zázemí pro posádku vlakové pošty, kde kromě WC a umavadla byla také odpočinková místnost se šatníkem, vařičem, chladničkou a párem lehátek. Vůz byl dále nově vybaven kromě elektrického vytápění, také nezávislým naftovým topením.


Kancelář

Posádku vlakové pošty tvořilo 2 - 10 pracovníků. Jejich počet se lišil podle vytíženosti a důležitosti daného poštovního kursu. Na hlavních tazích směr Praha - Brno - Bratislava, Praha - Ostrava - Košice a Bratislava - Košice byla obsazenost největší. Posádka průměrné vlakové pošty se skládala ze čtyř pracovníků: vedoucího, třídiče, manipulanta a výpravčího závěrů. U nejvytíženějších kurzů bylo více třídičů a administrativu vedoucímu odlehčoval seznamář.


Výpravna závěrů

V Bratislavě vystavený vůz je pravděpodobně poslední svého druhu, který je dostatečně zachovalý pro muzejní účely. Jeho vlastníkem je nyní společnost PUŠ s.r.o., která vůz postupně rekonstruuje do podoby před přeznačením vozů v roce 1983. Vůz měl při zakoupení poškozeno vnitřní vybavení - zejména přihrádky na třízení pošty, tzv. třídnice. Nejvíce zasažena nepochopitelným vandalstvím je ale rozvodná deska elektrické výzbroje vozu.


Pracoviště manipulanta

Přes tyto vandalské činy je vůz v dobrém stavu a je schopen jízdy na podobné akce, jako je Randez v Bratislavě. Expozice byla pojata tak, aby v co největší míře přiblížila návštěvníků práci ve vlakové poště. Mnozí z nich ani nevěděli, že ambulantní způsob zpracovávání poštovních zásilek je už na Slovensku od roku 1997 a v Česku od roku 1999 minulostí.


Pracoviště třídiče a vedoucího

Klíčovými exponáty byly unikátní dobové fotografie Jiřího Vašků, který ve vlakové poště řadu let pracoval. Rozmístěny byly tak, aby co nejvíce demonstrovaly jaká práce se na konkrétním místě prováděla. S použitím dobových přepravních tiskopisů se podařilo částečně zrekonstuovat pracoviště vedoucího, a v menší míře také pracoviště třídiče a manipulanta. Pár poštovních pytlů posloužil jako ukázka způsobu otevírání a zavírání poštovních uzávěrů, což si mohli návštěvníci po krátké instruktáži sami vyzkoušet.



Návštěvníci expozice

Tuto ojedinělou (a nejspíš i první svého druhu v Česku a Slovensku) výstavu navštívilo za dva dny cca 100 návštěvníků i z Rakouska a Maďarska, kteří mnohdy ani neměli tušení, že již řadu let vlaková pošta neexistuje.




Související odkazy:

www.vlakovaposta.cz

Fotoalbum k tomuto článku na Rajčeti

Video k tomuto článku

Článek "Pracoval jsem ve vlakové poště

Článek "55 let vzletu první letadlové pošty na světě

Facebook Československé ambulantní pošty

Autor: Petr Študent | karma: 12.83 | přečteno: 1654 ×
Poslední články autora