Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

55 let vzletu první letadlové pošty na světě

6. 06. 2011 14:16:11
Československá pošta v padesátých letech minulého století procházela velkou změnou v organizaci poštovní přepravní sítě. Z vedlejších tratí postupně mizely vlakové pošty a byly nahrazovány ambulantími poštami ve speciálně upravených autobusech, nebo nebyly nahrazeny vůbec. Systém měnil z radiálně větvového na uzlový. V praxi to znamenalo, že pošty byly napojeny do přepravní sítě prostřednictvím přepravních uzlů, nikoliv jako dříve přímo na konkrétní ambulatní vlakovou poštu. Tato opatření měla urychlit přepravu zásilek tak, aby byly doručeny následují den po dni podání. Zcela prioritní ale v poštovní přepravě nebyly klasické poštovní zásilky, ale denní tisk. Na tehdejší poštu byl v tomto směru vyvíjen enormí politický tlak, aby Rudé právo a další stranický tisk byl včas ve všech trafikách na území Československa, bez ohledu na náklady. Z tohoto důvodu zažívala vnitrostátní letecká a letadlová pošta velký rozmach.

Díky absenci dálnic a rychlého železničního spojení byla v padesátých letech vcelku hustá síť vnitrostání letecké osobní dopravy. Letecky bylo možné cestovat do jedenácti míst : Praha, Brno, Ostrava, Bratislava, Karlovy Vary, Gottwaldov (Zlín), Přerov, Piešťany, Sliač, Poprad-Tatry a Košice. Do letadel létajících pod barvami ČSA byly loženy také poštovní zásilky. Podle typu letadla od 50 kg do 2000 kg. Zásilky byly loženy do zavazadlového prostoru a nebyly za letu nijak zpracovávány a ani nebyly doprovázeny poštovními zaměstnanci. Ačkoliv se jednalo o leteckou poštu, neměl odesílatel zásilky žádnou možnost zajistit, aby jeho zásilka byla přepravena vnitrostátně letecky a ani se za tyto zásilky neplatil žádný letecký příplatek. Těchto spojení bylo operativně využíváno tam, kde by železniční cesta znamenala zdržení.

Zcela jinou kapitolou ve vnitrostátní přepravě byla letadlová pošta. Na rozdíl od letecké pošty, která zásilky pouze pasivně převážela, fungovala letadlová pošta stejně jako klasická ambulantní vlaková pošty (viz článek Pracoval jsem ve vlakové poště). Za letu v ní docházelo ke zpracovávání zásilek přetřizováním svazků zásilek, kartováním nákladních předmětů, vytvářením seznamů pro napojené pošty a zejména automobilové a železniční ambulantní pošty.

První letadlové pošty letp. Praha – Košice 2001 a letp Košice – Praha 2002 odstartovaly 4.června 1956 krátce před půlnocí z letišť Praha – Ruzyně a Košice. Posádku speciálně pro ambulatní poštu upravených letadel IL 14 tvořili piloti a navigátoři ČSA a dva pracovníci pošty.l

Další letadlové pošty rychle následovaly. V roce 1957 přibyly letp. Praha – Přerov – Bratislava – Zvolen 2005 a letp Zvolen – Bratiskava – Brno – Přerov – Praha 2006

Dokončením nového ostravskéhop letiště v Mošnově v roce 1960 byly zavedeny dvě letadlové pošty na trase Praha – Ostrava a zpět s čísly 2011 a 2012. Trasy a číslování se postupem času mírně měnily.

Neblaze se letadlová pošta č. 2001 zapsala do dějin letectví při přistávacím manévru v Bratislavě za špatného počasí. Havárii přežil pouze kapitán letadla. Více o havárii z roku 1977 zde.

Ambulantní způsob zpracování zásilek v letadle byl nejen unikátem v ČSR, ale s velkou pravděpodobností i na světě. Ve své podobě přetrval do poloviny osmdesátých let. V důsledku společenských změn, rozpadu Československa a výstavbou dálnic a železničních koridorů, bylo postupně od vnitrostátní letecké přepravy ustupováno. Napojení Ostravy na dálnici D1 způsobilo, že další vedení poslední vnitrostátní letecké poštovní linky úpl Ostrava – Praha – Ostrava 3737 se stalo nepotřebné a 30. září 2010 letělo L 410 s poštou naposledy.

Více o tématu vlakových, automobilových a letadlových pošt na stránkách nově vznikajicího občanskéhéo sdružení přátel Československých ambulantních pošt www.vlakovaposta.cz.

Zdroj: Pavel Čtvrtník, Cesta pošty dějinami (NADAS 1972), Poštovní kurýr 3/95, archiv autora.

Letadlová pošta

Letadlová pošta

Autor: Petr Študent | pondělí 6.6.2011 14:16 | karma článku: 11.88 | přečteno: 1582x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

K čemu se hodí … indium?

Měkký kov nám enormně zpříjemňuje život. S velkou pravděpodobností vám právě teď umožňuje čtení mého blogu. Přitom je indium velice vzácné a hrozí dokonce, že se brzo vyčerpají jeho veškeré světové zásoby. (délka blogu 8 min.)

22.5.2017 v 8:00 | Karma článku: 27.47 | Přečteno: 766 | Diskuse

Petr Nejedlý

Německá energetická transformace – aktualizace 2017 (díl 3)

Závěrečný díl miniseriálu o energetické transformaci z pohledu plnění cílů v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu, spolehlivosti dodávek energie a hospodárnosti.

21.5.2017 v 10:45 | Karma článku: 16.58 | Přečteno: 514 | Diskuse

Michal Češek

Následky zmizení zdravotních sester?

Sestry se řadí mezi nejpočetnější skupinu zaměstnanců v nemocnicích. Kdyby sestry zmizely – ať už čistě hypoteticky či fakticky, situace by měla bez nadsázky katastrofální následky.

20.5.2017 v 20:41 | Karma článku: 45.54 | Přečteno: 13785 | Diskuse

Dana Tenzler

Hvězda, která požírá jinou hvězdu – Algol

I mezi hvězdami se najdou kanibalové. Ten nejznámější se nachází v souhvězdí Persea. K vysvětlení jeho vlastností přispěli nevědomky už staří Egypťané. (délka blogu 8 min.)

18.5.2017 v 8:00 | Karma článku: 18.30 | Přečteno: 360 | Diskuse

Irena Maura Aghová

Politika zdraví: Život je vlastně riziko

Občas si vyhledávám články na Internetu o zdraví a léčení nemocí, také o medicínské vědě a stavu našeho zdravotnictví. Jsem opravdu zmatená! Ale o tom tento článek.

17.5.2017 v 10:59 | Karma článku: 6.35 | Přečteno: 318 | Diskuse
Počet článků 13 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1760
Jsem fotoreportér na volné noze. Mou hlavní náplní jsou konferenční fotoreportáže, svatby, školy a podobně. Ve volném čase se věnuji historii poštovní přepravy - zejména ambulantním poštám.

Více na mých stránkách www.FotoStudent.cz

Petr Študent

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.